onsdag, december 05, 2007

Denne uges/sidste uges klumme.

På forsiden af avisen forrige onsdag, var mit efternavn ved en fejl blevet stavet med ”d”. Det er ingen katastrofe, det er ikke noget, der gør det store og der er næppe nogen, der har gjort sig de store tanker derom. Egentlig kunne jeg lige så godt havde heddet Pedersen, for det gjorde min farmor og farfar, men da min far blev skrevet i kirkebogen kunne præsten åbenbart ikke stave, så derfor – Petersen.

Måske skal jeg ikke tro jeg er noget, bare fordi jeg hedder Petersen og ikke Pedersen, men ifølge Danmarks Statistik boede der pr. 1. januar 2007 hele 1334 mænd ved navn Martin Pedersen her i landet, men kun 585 ved navn Martin Petersen. I den henseende er vi en minoritet, i forhold til Pedersenerne. Året før var vi endda 611 ved navn Martin Petersen, så ikke nok med at jeg tilhører en minoritet, jeg tilhører også en uddøende race. Forsætter udviklingen på denne måde, så er vi væk om 22½ år. Det er hård kost, at finde ud af.

Måske skulle jeg stille mig som frontmand for en støttegruppe til bevarelsen af os. Eventuelt starte en lokalafdeling for de 17 vi (ifølge Krak) er her i byen og lade det sprede sig derfra. Så kan vi Google os frem til nye medlemmer. Måske jollerepræsentant i Jyllinge Sejlklub Martin Petersen har en interesse i vores fælles overlevelse, eller projektingenør hos F.L. Smidth i Valby Martin Petersen vil leve lidt længere. Det kunne være godt hvis forfatteren Martin Petersen kunne skrive noget, der kunne belyse vores problem, måske teknisk direktør i Vordingborg Kommune Martin Petersen har kontakter indenfor det offentlige vi kan bruge. Helt umuligt skulle det heller ikke være at opspore den Martin Petersen, der for nogle år tilbage overtog en lejlighed efter mig og skabte store postproblemer for os begge. Han var alligevel et par år yngre end mig, så jeg tvivler på at han vil stille sig tilfreds med at lyset bliver slukket for os om 22½ år.

Noget skal ske, ellers vil vores navn kun komme til at leve videre igennem diverse firmanavne rundt omkring, som rørproducenten Martin Petersen Company i Wisconsin, kunststofproducenten Martin Petersen GmbH i Tyskland, elinstallationsfirmaet Martin Petersen i Hvalsø eller optikeren Martin Petersen & Søn i Svendborg. Og det er ikke helt godt nok.

Måske skulle jeg bare selv komme i gang, med 22½ år tilbage burde jeg kunne nå, at efterlade mig et minde, en arv og ikke mindst et navn.

Ingen kommentarer: