torsdag, juli 24, 2008

Jeg skal have handlet. Jeg mangler lidt af det mest basale, og netop det mest basale er, hvad områdets købmandsbutik har på hylderne. Jeg kan godt lide, at det er en købmandsbutik med en rigtig købmand, og jeg kan godt lide at købmanden er kædeløs. Jeg har intet problem med, at købmandsbutikkens priser er opskruede, for jeg ved godt at købmanden over sommeren skal hente en omsætning, der også supplerer hans husholdning når det bliver udenfor sæsonen igen. Jeg ved, at købmanden handler ind de samme steder som jeg ville gøre derhjemme, det kan jeg se på de mærker han fører. Jeg ved nemlig, at Nettos varer med Nettohunden på, kun føres i Netto, og jeg ved, at Faktas varer med Faktamærket på, kun føres i Fakta, men var jeg utilfreds med det, så kunne jeg selv tage, hvad jeg skulle bruge med hjemmefra. Det gør jeg aldrig. Jeg gætter på, at købmandsbutikken kun ligger her så længe købmanden trækker vejret, og jeg gætter på han holder en håndfuld år til. I forhold til at nå ned og handle er en håndfuld år lang tid. Der er også tid nok i forhold til at købmandsbutikken først lukker ned for sæsonen til september, men for i dag er der kun tre kvarter til købmandsbutikken lukker. Jeg skal bruge tyve minutter på at gå ned til butikken, og jeg skal bruge ti minutter på at finde, hvad jeg skal bruge. Jeg har altså stadig tid, men jeg kan hurtigt få travlt. Jeg bliver nødt til at gå ned til købmandsbutikken lige nu, hvis jeg stadig skal have god tid. Jeg er jo netop taget i sommerhus for at have god tid og glemme hvor travlt jeg normalt har, så nu skynder jeg mig, så jeg kan nå at nyde, hvor god tid jeg har. Jeg kigger på græsslåmaskinen, mens jeg rejser mig fra terrassekanten. Jeg stiller min kaffekop ind, uden at skylle den af. Når opvasken skal tages, har jeg tid nok til at det tager lidt ekstra tid, at vaske op. Jeg kigger på solen, mens jeg låser sommerhuset, og jeg er tæt på at falde ud over terrassekanten da jeg lukker øjnene for at få solpletterne til at gå væk. Jeg går ud af indkørslen og ned mod købmanden. Jeg har god tid.

Ingen kommentarer: