mandag, januar 26, 2009

Bilradioen stod på min fars valg af kanal, da jeg forleden lånte mine forældres bil for at kunne komme frem og tilbage til tandlægen. Da tandlægen tre kvarter senere havde gjort sit, og jeg efterfølgende gjorde mit for at komme væk derfra, valgte P4 Fyn at spille Peter Belli – Hvis Jeg Nu Var Arbejdsløs, netop som jeg drejede bilnøglen. Sangen, der er en dansk udgave af Tim Hardins If I Were a Carpenter, er over årene blevet fortolket, spillet og indspillet af snart sagt alle, fra Johnny Cash, over Led Zeppelin, til Four Tops. Den engelsksprogede udgave er tekstmæssigt ikke synderligt spændende. Teksten er en blue collar lovesong, hvor det store spørgsmål er om hun vil have ham, og indtage pladsen bag ham når han nu tilhører det arbejdende folk, og vil hun opgive alt sit gods og guld for at føde hans børn. Den danske udgave er straks mere interessant! Teksten er oversat til dansk af Thøger Olesen, der blandt de mange amerikanske tekster han nåede at oversætte, bl.a. stod bag fordanskningen af Shel Silversteins Den Grimmeste Mand I Byen og 25 Minutter Endnu til Poul Dissing. Peter Belli var også aftager til en del af Thøger Olesens oversættelser, eksempelvis Obladi-Oblada, Bli’ Væk Fra Vort Kvarter og altså Hvis Jeg Nu Var Arbejdsløs. I Thøger Olesens udgave, bliver teksten tilføjet et stænk socialrealisme, hvor arbejdsløshed, manden mod systemet, kærlighed og kriminalitet fylder tekstlinjerne. Der var en genkendelsens glæde over at høre nummeret i radioen, ikke at jeg kan mindes at have hørt Peter Bellis danske uoriginal i dette årtusinde, men Baby Woodrose har de sidste par gange jeg har set dem spillet nummeret, Guf fra samme gruppe spillede den også som en del akustiske sæt han gav foran Gutter Islands bod til Radiohuset Rocker i 2006. I 2004 udgav Baby Woodrose en 7" sammen med Peter Belli, hvor b-siden Det Du Kan Li’, var endnu en Thøger Olesen oversættelse, denne gang af Donovan nummeret Hey Gyp, som Peter Belli oprindelig havde udsendt som b-side til Helt Igennem Respektabel tilbage i 1965.

Baby Woodrose – Hvis Jeg Nu Var Arbejdsløs
Guf - Hvis Jeg Nu Var Arbejdsløs (Radiohuset)

1 kommentar:

Peter H. Olesen sagde ...

Jeg er opvokset med dansktop og vil mene, at Thøger Olesen var rigtig god, når han var god. Originaltekstens manglende kvaliteter ufortalte, vil jeg dog mene, at Tim Hardins version af sin egen sang er rigtig, rigtig god. Han synger med en fin vibrato og arrangementet er delikat. Han var en stor sangskriver.