mandag, maj 04, 2009

Det var ikke meget galt, at jeg mistede enhver lyst til at tage til koncert efter lørdag formiddag, at have læst henholdsvis Politikens og Informations i opbygning og ordlyd tæt på enslydende anmeldelser af Peter Sommers koncert i Vega. Al den intellektualisering af hvor det er han kommer fra, og hvor det er han skal han, og hvorfor han ikke helt er det endnu, og hvordan han skal nå frem. Rend mig. Alligevel kom vi afsted. 40km på fynske landeveje, over fynsk land for at komme længere ud end Lars Tyndskids marker, til et sted nok bedst kendt for Vestfyens Bryggeri. I Assens lød aftenens kulturelle tilbud på et dobbeltprogram med Mouritz/Hørslev Projektets som opvarmning for Peter Sommer & Tiggerne, hvad vi var nået til enighed om, nok skulle være værd at køre efter. Mouritz/Hørslev Projektet glimrede som altid, men dem har jeg brugt så mange ord på efterhånden. Peter Sommer & Tiggerne gjorde samme. Glimrede så højt, at det virkede forkert at sidde ned, men med borde og stole sat frem, helt frem til scenekanten. Kunne man ikke gøre meget andet end at sidde og rocke med. Koncerten mindede en del om sidst jeg så Peter Sommer - fremragende, dragende og ikke mindst rocket. Der bliver talt en del mellem numrene, ligene i lasten kommer på bordet, navne bliver nævnt, og de savn og myter, der former teksternes figurgalleri bliver præsenteret. Jeg tænker, hvad jeg godt må, men aviserne skal lade være med, at når denne omgang er forbi, så har Peter Sommer lagt alt på bordet, der er ikke noget at stille spørgsmålstegn ved. Har man set ham live, så ved man, hvor han kommer fra, både geografisk og menneskeligt, og ud fra disse klarlagte linjer kan han arbejde videre med at blive Peter Sommer, hvad han selv fra scenen fik gjort klart var målet. Efter at have hørt aftenens ene nye nummer håber jeg dette arbejde bliver speedet op. "Nej, sagde manden med den gule hat" var en militant skarp gang discorock, der lovede højt for, hvor volumeknappen skal stå, hvis dette er en del af grundplanen for et kommende udspil.

3 kommentarer:

Jens Keis Kristensen sagde ...

Har aldrig hørt Sommer live. Synes at Valby Bakke var et fin og spøjs sang og så var det vist også det. Men hans seneste cd er i store stræk fremragende, så jeg vil det gøre en del for at fange ham næste gang han står på en scene i KBH eller omegn.

Søren Nielsen sagde ...

Hej Martin
Det lyder til, at du havde samme oplevelse, som da jeg hørte Sommer på Gimle i Roskilde. En koncert, jeg ikke tøvede med at give topkarakter. Det var én af de mest nærværende optrædender, jeg har set meget længe. Og jeg ser allerede frem til koncerten på årets Roskilde :).

Martin Petersen sagde ...

Jens: Hvis du kan lide lyden på den seneste plade, så kan du godt glæde dig til at se ham på scene. Bagkataloget, inkl. Valby Bakke får et spark i røven for at passe til det nye.
Søren: Som så ofte før er vi enige.