mandag, august 03, 2009

I det tiår mit virke indenfor pladehandel har stået på, har der været mængder af musik, udgivelser og hændelser, der af den en ene eller anden grund har fået mine øjne til rulle i retning af det himmelske. Ikke himmelske hændelser forstås, men hysteri og hype, der har nået højder, der undskylder enhver, der fik nok og stod af. En af disse står foran en art gentagelse, og på forhånd er jeg ikke meget for tanken om at skulle høre de samme floskler som sidst.

Det er Beatles skyld det hele. Det er dem, der til september får genudsendt hele deres bagkatalog i rensede og nystrøgede udgaver, og det var dem, der var skyld i en sand mediestorm da opsamlingspladen ”1” udkom i 2000. Alle elskede Beatles, havde altid gjort det og enhver idiot, der var fyldt 50 stod gladelig frem og fortalte om hvordan Beatles revolutionerede deres ungdom, mens enhver der var de 50 år aldersmæssigt underlegen, fortalte historien om dengang, de opdagede Beatles i forældrenes pladesamling.

Ingen tvivl om at Beatles rørte ved noget, og ingen tvivl om at de rykkede ved nogle ting, men jeg tænker, at Beatles i højere grad handlede om at være på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt end om kvalitet. Beatles er bare så stor en størrelse, at folk glemmer at deres musik ikke er langtidsholdbar. Hvis ikke for nostalgi og minder, så forstår jeg ikke, hvem der i dag kan finde på at sætte en af deres tidlige og i udtryk håbløst naive plader på, og deres senere udgivelser er for længst overgået i kvalitet og relevans, det blev de allerede af deres samtidige. Jeg forstår dog de, der har lyttet til det dengang og holdt fast lige siden, men at senere generationer af musiklyttere har taget Beatles til sig går over mit hoved.

Det er dog timingen i genudgivelsen af Beatleskataloget, der er værd at hæfte sig ved, og det jeg egentlig vil frem til. Mit gæt er, at dette er et af pladebranchens sidste store suk for musik som et fysisk medie. Gennemsnitsalderen for pladekøberne stiger, der kommer ikke en ny generation af kunder i (plade)butikken, og naturligvis er de ældre pladekøbere også ved at tage downloadmulighederne til sig. Så hvis pladeselskaberne skal nå at spinde guld på deres guldæg en sidste gang, så er tiden inde og det ved pladeselskaberne godt. Pladeselskaberne ved også godt, at genudgivelser sælges på remastering, nye linernotes og lækker indpakning. Faktorer, der forsvinder eller mister deres relevans når musikken overgår til et digitalt format, for selv ikke den bedste sælger vil kunne skrue en salgstale sammen, hvor forbedret lydkvalitet går hånd i hånd med et komprimeret lydformat.

Rolling Stones bagkatalog er udkommet i nyremasterede udgaver hen over sommeren, de første nye remasters af Neil Youngs plader er lige på trapperne og i september er det altså Beatles tur. At alle de store kanoner bliver fyret af nu, vidner om en blanding af panik før lukketid og en erkendelse af, at festen for det fysiske medie er ved at være forbi. I de næste år vil vi se flere pladebutikker, der lukker og salgstal, der forsætter med at dykke. Ingen tvivl om at overgangen fra det fysiske format er den største og vanskeligste omstillingsproces pladebranchen er stødt på. Jeg tror dog at såvel cd’er, som i særdeleshed lp’er vil forsætte med at eksistere i en rum tid endnu. De vil overgå til en status som nicheprodukt, men der vil i en rum tid fremover stadig være folk, der i trods mod fremskridtet vil række bagud, og holde fast i formaterne som de var uden at skele det mindste til udviklingen. Andre vil, som jeg nok selv ender med, holde fast i de fysiske formater så længe som muligt, men acceptere at alt ikke længere vil være tilgængelig på denne måde og acceptere tingenes nye tilstand. En ting er jeg dog sikker på, den sidste del af nedtællingen er i gang.

7 kommentarer:

HHS sagde ...

I betragtning af hvor meget du selv gør ud af dine unikke musikopdagelser og graven i egen familiehistorie, så syntes jeg egentlig at dine refleksioner om The Beatles tenderer historieløshed og en skiden på folks følelser.

Anonym sagde ...

Desværre masser af eksempler på remasterede cd:ere der lyder ringere end de gamle udgaver. Loudness war har betydet at også de gamle udgivelser får "tidens lyd" og bliver komprimeret for højere volume og dermed mindre dynamik.

PS. Er salget af vinyl ikke støt stigende?

Martin Petersen sagde ...

HHS: Jeg bryder mig ikke om Beatles, meget længere er den ikke. Jeg er fuldt ud klar over, at deres musik har betydet ubeskriveligt meget for, hvad der er sket indenfor rytmisk musik, men derfra og så til at jeg skulle gide høre dem, der er for langt. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med at skide på folks følelser, men hvis jeg gik efter manden i stedet for bolden kan du være helt sikker på at jeg havde taget udgangspunkt i Rolling Stones.

Anonym: Jo, salget stiger støt, men udgør stadig en så forsvindende lille del af det samlede salg og jeg vil mene, at vinylplader allerede nu er et nicheprodukt. Mht Remasters så tænker jeg tit på, hvor mange der har anlæg, der er gode nok til at man kan høre forskel på de nye og gamle udgaver, og hvor mange, der egentlig lytter efter/opdager forskellene. Det tenderer til tider lidt til gammel vin på nye flasker. Men det sælger!

Anonym sagde ...

Et af problemerne med vinyl anno 2009 herhjemme er at de sælges som liebhaveri for midaldrende mænd med for mange penge. 320, - kr for den nye Wilco hos Soundstation er jo på grænsen til trick-tyveri. Hvad kan den koste at indkøbe?

Martin Petersen sagde ...

Hører man Wilco, så er der jo heller ingen tvivl om at man er en midaldrende mand, der vil snydes. Især hvis man køber den i København, hvor priserne på nye vinyler er pænt skruet op. I Moby Disc koster den nye Wilco på vinyl eksempelvis 250,-, når det så er sagt, så er vinyler fra Warner relaterede pladeselskaber nærmest pr. definition (for) dyre.

Anonym sagde ...

Wilco bliver bedre og bedre, og er vel idag det nærmeste man kommer et nutidigt amerikansk The Beatles.

Martin Petersen sagde ...

Jeg forstår ikke begejstringen, men forstår heller ikke glæden for bands som Richmond Fontaine og Hold Steady, der begge ligger i samme boldgade. Smag og behag.. jeg tror jeg vil lade den ligge der.