tirsdag, marts 16, 2010

Det hænder, at P3's programflade slår vejen forbi "Spring For Dit Liv", det seneste bud på et singlehit fra Sterling. Netop Sterling har her til aften kørt på repeat i stuen, og skal derfor rundes for en kort bemærkning. Ser man rent analytisk på det, så var min første koncertoplevelse med Sterling næppe til UG med kryds og bolle, men synet af Sterlings forsanger Mads Nygaard i et kropsnært Yonex-badmintonoutfit, stående til en Vibracrunchfestival et ukendt antal år tilbage på en minimal scene med ryggen til en af Malmøs kanaler, har alligevel brændt sig så stærkt fast i min hukommelse, at mindet uden videre kan frembringes for mit indre øje. Seneste så jeg Mads stå på to stole, blandt det fåtal af fremmødte, der var at finde i Rytmepostens tomme hal, der den aften var små 800 næser fra udsolgt. Til trods for, eller blot i trods gav Sterling dog fanden i, hvad man kunne forvente af et band, der skulle spille med udsigt til et tomt (men nyrenoveret) spillested, og kastede alt på et bræt, og red på det ud over bølgen blå, og leverede en koncert for vi udvalgte få, hvor hver enkel tilhører havde mere end plads nok til hvad kropslig udfoldelse vedkommende måtte finde passende. På samme måde som deres koncerter har varslet energi, har deres plader altid rummet en poplig tæft, der lå lidt under, hvor langt man kunne forestille sig, at disse unge mennesker ville kunne trække den under optimale forhold, men dog stadig med kvaliteter, der for en stund kunne forvandle stuen, køkkenet, eller kvadratmeteren under håndbruseren til et interimistisk dansegulv. Om kvaliteterne holder ved på "Tonemaskinen", der just er blevet sluppet ud til offentligheden, har jeg endnu ikke erfaret, men håbet er lysegrønt, for med undtagelse af en enkelt anmeldelse, har jeg alt jeg har hidtil har læst om den ligget fra det jævne og op, og det er nok der, hvor Sterling hører hjemme. Et band på det jævne, der leverer højdepunkt på højdepunkt, til trods for at forventningerne sjældent hæver sig over det middelmådige. Det er i dette tilfælde rigeligt fint til mig.

Ingen kommentarer: