tirsdag, april 20, 2010

En eneste gang har jeg set Blur live. Koncerten fandt sted tilbage i 1996, da der stadig var noget, der hed Midtfyns Festival. Da gruppen entrede scenen styrede Damon Albarn meget målbevidst hen til mikrofonen som han i den grad det var muligt proppede i munden og med et kæmpe *PLOP* hev ud igen, og sagde de for mig så udødelige ord: "This microphone has just been down in Iggy Pops leather pants", og det havde han ganske ret i, for netop Iggy Pop var en halv time tidligere gået af scenen. Et par år senere, i et af de år, der lænede sig op ad årtusindeskiftet, oplevede pladebranchen sit omsætningsmæssigt hidtil største år, men som det er de fleste bekendt så har det været ned ad bakke siden. Som et resultat deraf bliver der nu hvert år afholdt Record Store Day, hvor en masse limiterede udgivelser ser dagens lys, og kun bliver forhandlet i fysiske pladebutikker. Blur var også med i år, og udsendte 7" singlen "Fool´s Day" - det første nummer gruppen har indspillet sammen siden 2003. Stod man ikke forrest i køen i lørdags, og kunne tage en single med hjem, så fortvivl ikke for "Fool's Day" er lagt op på Blurs hjemmeside til fri afhentning.

5 kommentarer:

Peter H. Olesen sagde ...

Jeg har fortalt om dengang jeg mødte Damon Albarn på gaden i London, ikke?

Martin Petersen sagde ...

Næh, det er endnu en onkelanekdote du aldrig har givet videre..

Anonym sagde ...

Hvorfor har vi ikke Record Store Day i Danmark?

Peter H. Olesen sagde ...

Nå, men jeg engang mødte Damon Albarn på gaden i London.

pter sagde ...

spændende intro hr. Olesen, blev der udvekslet andet end et nik mellem Albarn og Olesen?