mandag, maj 30, 2011

I forlængelse af weekendens Spot-festival dukker nyheden om Next2Live op. For de der ikke måtte have fanget den, er det en onlineshop drevet af Billetlugen, der tilbyder download af koncerter. Den økonomiske side af sagen virker fornuftig nok, Billetlugen/Next2Live får dækket deres udgifter til optagelse, oprensning af lyd, og Koda, og så får kunstneren to-tredjedele af overskuddet.

Det er skidesmart at lancere siden i forlængelse af Spot, hvorfra man kan fremvise en spraglet buket af det fineste og nyeste indenfor dansk musik, men jeg tvivler på, at det bliver sådan det kommer til at gå fremover. Det smarte ved Spot er naturligvis, at mange navne har været samlet på ét sted, hvor forholdene har været i orden, og én mand har så kunne plukke i koncerterne, og optage det mest relevante. Udover Spot-navnene er der foreløbig ét andet navn, der kan hentes på siden, og han hedder Poul Krebs. Jeg tror det bliver mere i den retning vi kommer til at se udbuddet på Next2Live gå. De solide navne, der kan hentes penge på er en langt bedre forretning end op og kommende navne, der netop har brugt en weekend et sted i provinsen på at sælge sig selv til udlandet.

Nok malurt i bægeret, måske ender jeg selv med at skulle male den fanden over jeg lige har skitseret op på væggen, men det er altså mit bud på hvordan det kommer til at gå. Jeg har dog grebet til foret, og hentet to af de tilbudte koncerter fra Spot.

Cody. Åbningsnummeret ”Under the Elms” er lig den single Cody slap løs for en uges tid siden. Live vokser sangen, og bliver (undskyld) langt mere levende. Studieudgaven har noget statisk over sig, men live blomstrer den, og viser de muligheder, der ligger på den tæt på den uforandrede, og så alligevel ikke vej Cody nu går. ”Under the Pillow” dysser stemningen lidt ned, men skruer forventningerne op i retning af den plade, der må formodes, at være på vej. Masser af aggressiv cello, og alligevel et tyst, dæmpet nummer. ”What’s Behind”, ”Another Year” og ”Comfort and Rage” er alle gamle kendinge, men stadig en fryd at høre, også i disse nye liveoptagelser. ”Comfort and Rage” er næsten oppe og kysse 10 minutters mærket, og fælles for hele håndfulden af sange er, at de sætter en stor, tyk, smælderfed streg under det faktum, at Cody hører til blandt de nye navne jeg har været gladest for at møde på min vej de senere år.

Hymns From Nineveh. Der er kommet noget mere pondus på drengen siden jeg sidste så Hymns From Nineveh spille live, mere tryk på volumen, og højere til loftet. Det sidste skyldes nu nok de noget større forhold i Musikhusets store sal end de forhold, der har været de par gange jeg har set Hymns From Nineveh. Hvor det de gange jeg har set Hymns From Nineveh har været en oplevelse af ydmyge hymner, så er der noget nærmest pompøst over lyden på disse optagelser. Det både-og klæder musikken. Jeg ved ikke om jeg kan elske det, men jeg vil ikke afskrive, at jeg kommer til det. Disse optagelser fjerner min skuffelse over det lidt for polerede pladeudspil, og minder mig om, hvor fantastisk en oplevelse det har været for mig, at stifte bekendtskab med Hymns From Ninevehs musik. ”Selma” er en skøn åbenbaring, ”Sister Sorrowsong” får et nærmest overvældende Arcade Fire feel når nummeret slippes løs, og lag på lag af musik brager fra højttalerne, og det lyder som om Jonas Pedersen har været på inspirationsjagt i sin samling af australske 80’er rockplader før ”North” blev forfattet, og rolig, det er noget bedre end referencen ligger op til.

Cody kostede 29,-, og Hymns From Nineveh 49,-. Betaling og køb gik smertefrit, og lydkvalitet er til ug med kryds og slange. Next2Live er et fint tiltag, med et latterligt navn. Forhåbentligt bliver fremtidige udslip derfra omvendt proportionelt med navnets kvaliteter.

4 kommentarer:

Jeppe Michael sagde ...

Kære Martin
Tak for din interesse for Next2live og din malende beskrivelse af de to koncerter/optagelser. Du udtrykker meget fint det, som vi håber N2L kan bidrage med nemlig, at genfinde glæden ved en live oplevelser igen og igen.
Ideen med N2L er at skabe en infrastruktur der gør det muligt at stille højkvalitets optagelser til rådighed for publikum og fans. Det har naturligvis en omkostning som betyder, at der kan være koncerter det ikke giver mening at optage ud fra et økonomisk perspektiv. Vi håber dog, at fans m.v. vil tage så godt imod tjenesten, at vi også får mulighed for at bringe optagelser fra mindre koncerter med mindre kendte artister - men det er i sidste ende op til brugerne. Er der en efterspørgsel stiller vi gerne op. Vi har ingen holdning til artist eller genre, er det Cody eller Kandis er for os ikke afgørende. Det afgørende er, at publikum og fans får mulighed for at genopleve det unikke, som en live koncert nu engang er. På lidt længere sigt, vil vi gøre det muligt for brugerne at anmelde optagelserne - det håber jeg du vil bidrage med, når den tid kommer.
De bedste hilsner
Jeppe Jensen, en af initiativtagerne til N2L og ophavsmand til det latterlige navn

Anonym sagde ...

Jeppe, i nævner ikke formatet på downloads: FLAC eller 320 mp3 - hvad får man for pengene?

Martin Petersen sagde ...

Jeg bifalder så absolut tiltaget, og ønsker jer al mulig held og lykke med det.

Problemet med udbud og efterspørgsel er det smalle sjældent bliver tilgodeset. Kulturelt trist, men rent økonomisk fuldt ud forståeligt. Kunne man forestille sig en model, hvor gruppen selv kommer med optagelsen i hånden, betaler et gebyr og den vej rundt kommer ind på siden (hvis altså materialet er af brugbar kvalitet). OG bonusspørgsmålet: Bliver det kun koncerter, hvor billetterne er solgt i Billetlugen-regi, der kommer på siden?

Jeg vil afslutningsvis holde fast i at navnet er forfærdeligt, det med at smide tal ind i stedet for bogstaver har ikke været hipt siden 90'erne, hvis nogensinde.

Jeppe Michael sagde ...

Formatet er Mp3 320. Vi vil om kort tid også teste om der er en villighed til at betale meromkostningen til FLAC.

Der findes mange fine optagelser fra koncerter og vi vil meget gerne gøre sådanne tilgængelige. Vi overvejer også modeller hvor bandet bærer risikoen for produktionsomkostningerne enten alene eller sammen med N2L. Vi håber på sigt også at kunne tiltrække sponsorer til at "udgive" optagelser med mindre bands. Vi tror en række virksomheder vil synes om muligheden for på den måde at støtte upcoming artister-
N2L er initieret af Billetlugen og Billetlugen investerer i den tekniske platform. Vil de øvrige billetudbydere indgå et samarbejde, vil vi helt sikkert være åbne overfor det.