torsdag, december 29, 2011

onsdag, december 28, 2011

Der er kulturclash for alle pengene, og en fantastisk historie bag når man dykker ned i Baloji. Uncut bragte en fængende anmeldelse af den fantastisk betitlede "Kinshasa Succursale", og YouTubes udbud af videoer har lagt flere lag af støvet afrikaneræstetik til oplevelsen. Født i Congo i 1978, flygtet med sin far til Belgien tre år senere, og ingen kontakt til hans mor før midten af 00'erne, hvor han i en enkelt telefonsamtale skulle gøre rede de foregående femogtyve år. Turen gik derefter "hjem" til Kinchasa, hvor han teamede op med lokale musikere, og indspillede "Kinchasa Succursale". Bedømt ud fra det frit tilgængelige materiale, der danner basis for disse ytringer, er pladen en smeltedigel af indtryk, udtryk og stilarter, groft skåret, uden at nogen andre end Baloji selv har sagt, hvor snittet skulle lægges. Det er første gang, jeg krydser klinger med fransksproget rap, siden det var oppe tiden tilbage i midten 90'erne, men rappens udtryk når det er energien og ikke ordene, der taler for den, er stadig et par forfriskende lussinger når den leveres rigtigt, og det gør den i "Karibu Ya Bintou".

Karibu ya bintou
Independence cha-cha

lørdag, december 24, 2011

"..en slags Radiohead, man kan drikke te til"

Jens Unmack har fanget, hvad den nye Elbowplade går ud på.

fredag, december 23, 2011

Meg Bairds nye album afstedkommer betragtninger af de kedeligere sider af livet som musikanmelder. Det er desværre ikke ment som ros til albummet.

Som anmelder lever man livet i overhalingsbanen, når emnet, man anmelder, enten fortjener skulderklap på skulderklap eller at blive skudt så hårdt ned, at der ikke er grund til at undersøge vraggodset for overlevende. I disse tilfælde finder fingrene selv tasterne, og hjernens eneste funktion reduceres mere eller mindre til at sige stop, når anmeldelsen synes lang nok. I andre tilfælde, hvor man intet får på hjerte af at høre sit anmeldereksemplar kan man ty til pressemeddelelsen, hive de brugbare gloser ud, omformulere resten og lade en lidt lunken tommelfinger indikere, om oplevelsen lå lidt over eller under middel. Og så er der de gange, hvor det synes mere interessant at fortælle om livet som anmelder end at udføre hvervet.

Den gennemsnitligt intelligente læser og opefter har selvfølgelig gættet, at de følelser, Meg Baird har vækket hos mig, hører til i sidstnævnte kategori. Leveret uden yderligere information end en trackliste og et indhold af musik, hvor jeg efter et par håndfulde gennemlytninger stadig ikke kan skelne de forskellige sange fra hinanden, gør anmeldelsen af Seasons on Earth til noget af det mest langsommeligt fremskridende og overskudsdrænende skrivearbejde, jeg nogensinde har givet mig i kast med.

Den fair anmelder vil naturligvis nævne hendes virke i folkrockgruppen Espers, trække paralleller til britisk start-70’er-folk og påpege, at melodiopbygningen minder meget om det, man også hører hos ligesindede Marissa Nadler, dog med en noget mere jordbunden vokal, der på godt og ondt ikke når så højt op som Marissa Nadlers. Det er hermed gjort.

Seasons on Earth er en plade for tedrikkere, skabt til at blive spillet i baggrunden hos folk med megen tid og tålmodighed, men for deres egen skyld stadig på et niveau, hvor musikken falder i ét med tapetet. Hørt nummer for nummer er Seasons on Earth ikke en dårlig plade som sådan, men som en samlet oplevelse er den så bragende anonym, at det overdøver musikken, oplevelsen og enhver interesse for at fordybe sig yderligere i, hvad Meg Baird desværre nok både har lagt hjerte og sjæl i.  

Køb en Espers-plade i stedet.

(Meg Baird "Seasons on Earth", anmeldt for Geiger)

tirsdag, december 20, 2011

Årets coverversion skal også afdækkes.Vinderen er The National og St. Vincents cover af "Sleep all Summer" (Crooked Fingers). Den danske vinder er sidste sektion af Spids Nøgenhats Roskildekoncert, i mangel af link, er her "Den Gennemsigtige Mand" (Furekaaben) live fra Aalborg.

søndag, december 18, 2011

Musikåret 2011.

Udenbys

Gaffa

2 Elbow ”Build a Rocket Boys”
3 P.J. Harvey “Let England Shake”
24 Iron & Wine “Kiss Each Other Clean”

Mojo
1 P.J. Harvey “Let England Shake”
23 Bill Callahan “Apocalypse”

Uncut
1 P.J. Harvey “Let England Shake”
25 Bill Callahan “Apocalypse”

Endnu et år gået, endnu engang skal der remses op, og skrives, hvad der rykkede, trykkede og pakkede dansegulvet her i huset. Sunday Times synes det, Mojo synes det, Uncut synes det, The Guardian synes det, NME synes det, The Quietus synes det, og jeg giver dem alle ret. P.J. Harvey har med ”Let England Shake” begået årets plade. I alle dybder og lag, i al sin musikalitet, i al sin medrivenhed sejrer den stort. Jeg mindes ikke hvornår en plade sidst har formået at fange og fascinere mig i samme intense grad som ”Let England Shake”. Et mesterværk i ordets fornemste form.

Vanen tro har jeg listet op fra de tre musikblade, der læses her i huset, og også snart vanen tro er det ikke mange titler af årets udvalgte jeg ejer. De udvalgte er ikke engang retvisende, for såvel Iron & Wine som Bill Callahan hører til blandt de største musikalske skuffelser i år, med Iron & Wine på Posten tronende som årets største musikalske nedtur. Det var samme historie sidste jeg så dem/ham, så jeg burde være blevet klogere, men alligevel håbede jeg, at når jeg gik ind for at se en af min generations fineste singer/songwritere, at jeg ikke blev trakteret med et funkjam, men nej. Elbow er også nævnt, og selvom ”Build a Rocket Boys” såmænd var ganske sympatisk, og koncerten på Northside også fin, så stod det i Falconer Salen ganske uædrueligt klart, at det i bund og grund er en fesen omgang flad fadøl de serverer for tiden. Hvor meget jeg end holder af Elbow, så kan jeg ganske ikke holde af Elbow anno 2011. Det er kedeligt, slet og ret.

Birch Book udsendte en selvbetitlet ep i år, og selvom jeg havde en smule startvanskeligheder med den, så førte den til opkøb af de plader jeg manglede med enmandsgruppen. De franske tekster på årets udgivelser, vinder stort efterhånden som de kryber i blodet, og udgivelsen på 10” vinyl med tilhørende cd er uhørt lækker. Heirlooms of August er enhver voksen mands våde drøm af en plade, monoton baryton, men himmelråbende fantastisk. Melankolien siver ned af væggene, og vidderne synes evigt åbne. Marissa Nadler udsendte første plade på eget selskab, og gjorde trods et mere poppet udtryk en ganske god figur. Hendes koncert på et genopstandent Pumpehus, var en showcase af nerver udenpå tøjet, følelsesoverload grænsende til det hysteriske, og fantastiske sange. Bonnie ”Prince” Billy fandt vejen tilbage til storformen med ”Wolfroy Goes to Town”. Klassisk Bonnie, anbefales til de, der havde opgivet ham.

Årets internationale koncert var uden tvivl og sammenligning Oscar Danielson på Teater Momentum. Det var en fryd at arrangere det, det var en fryd at overvære det. Hans plade ”Stockholm i Mitt Hjärta” fra årets start hører også til blandt årets absolut ypperligste.

Året bød også på et væld af lækre vinylgenudgivelser, såvel Grandaddy, som de første to Tndersticks er derfor, at finde på hylderne nu. Også Lee ”Scratch” Perry ”The Return of Sound System Scratch” fortjener rosende omtale. Bokssættet med Calexicos tourplader samlet har jeg opgivet at betale mig fra.

Abbysinians ”Satta” (udsendt under flere titler) får prisen som årets tilbageskuende indkøb, hvis der findes en fornemmere roots reggae plade, så er jeg ikke sikker på jeg ønsker at vide det. Årets genopdagelse på egne pladehylder blev Ny Akustik, men meget, meget mere om dem senere.



Indenlands

Gaffa
2 Malk De Koijn “Toback To The Fromtime”

Det danske musikår startede ondt og grumt med frafaldet af Henrik Hall, der i januar bukkede under for kræft i en alder af 62. Tak for dansen.

Trods indledende tvivl, og det faktum, at pladen endnu ikke er gennemlyttet i tilfredsstillende grad, så vil jeg kaste min indenlands guldmedalje efter Malk de Koijn. Don’t call it a comeback lød det engang, og nej, det er så meget mere end det. Der er kommet rygrad i vrøvlelyrikken, og det klæder trioen at stå ved deres alder, der er i hvert fald skruet ned for spradebasseriet. Det er tørt huggende, og forbandet tilfredsstillende, at lytte til.

I afdelingen for dansk livemusik, altså rytmisk musik fremført af fra dette land kommende musikere, er der hæder og ære til Hymns From Nineveh, der med deres koncert på Posten bragede så intenst igennem, at det var svært at få armene ned igen. Samtidigt hører pladen fra samme til i den mildere afdeling for årets skuffelser, produktionen ødelagde oplevelsen for mig, hvis Hymns From Nineveh på et tidspunkt formår at hive deres liveenergi ned på plade, så garanter jeg, at medlemstallet i folkekirken stiger igen (fandeme).

Med to andenpladser skal vi også have Emma Acs frem i lyset. ”Champagne” var en guilty pleasure i året, der gik. Pop som var det skåret fra Phil Spectors notesblok, med et twist af småpsykedelisk baggrund. Koncerten på Posten gik også rent i blodet på mig, og var en stramt optrukken, men festlig løssluppen affære, hvor de unge mennesker dansede oppe foran, og jeg selv stod lidt længere nede med et svedent og ganske tilfreds grin.

Cody løber med æren som åres danske ep, ”Under the ene og det andet” var en fire retters mellemspiller, der lover godt for den nye plade, der vel for fanden dukker op i det nye år. De Efterladte indfriede forventningerne både på plade, og live. ”Traditionen Utro” var forfriskende skramlet indspillet, mens oplevelsen af De Efterladte live som altid var et studie i bomsolid fremførelse af det danske sprog i stærk kontrast til den dansksprogede elendig radiostationerne synes at tæppebombe os med. Et foredrag med System på Odense Musikbibliotek fortjener også omtale, får man nogensinde chancen for at høre Anders Remmer tale om musik, så grib den. From Sarahs debut-ep efterlod mig med et sympatisk indtryk, og den varslede fuldspiller skal nok gøre det godt næste år.

Raveonettes leverede et brag af en koncert for ganske nylig, der var klart den bedste af den håndfuld koncerter jeg har set med gruppen. Deres seneste udspil har jeg dog ikke fået hørt, det samme gør sig gældende for Mikael Simpsons seneste, samt Song for Wendy, der eller nok skulle have fundet vej til hæder og ære i disse linjer. Slutteligt synes jeg at vi hos Tryghed & Tristesse slap en fantastisk skive med The Silent Sections ”Contour of a Passsing Dream”.

lørdag, december 17, 2011

"The Intoxicated Joy" (min personlige favorit fra The Silent Sections seneste) kan nu downloades her, og Marissa Nadler har smidt en coverversion af Townes van Zandt "Close Your Eyes I'll be there in the Morning" op til download her.

torsdag, december 15, 2011

 9. december 2011 - Raveonettes, Posten.
9. december 2011 - Raveonettes, Posten.
 9. december 2011 - Sune Wagner (Raveonettes, Posten)

lørdag, december 10, 2011

 9. december 2011 - Sharin Foo (Raveonettes, Posten)

onsdag, december 07, 2011

Mens jeg går og venter på, at de to første Tindersticksplader skal finde vej fra Norman Records i Leeds, og over Nordsøen til Odense, så er der blevet sat lyd på den første smagsprøve fra den kommende Tindersticksplade "The Something Rain". "Medicine" er et tænksomt og langsomt brændende stykke klassisk Tindersticks, der heldigvis vender ryggen til den småfunk og andet skidteras, der gjorde "Falling Down a Mountain" til deres til dato dårligste plade.

"The Something Rain" udkommer til februar, og måneden efter kan de opleves i Koncerthuset. Til en billetpris på omkring 400,- pr. næse har jeg vist allerede set dem alt for rigeligt til at tage turen.

tirsdag, december 06, 2011

Det seneste nummer af Mojo bringer et interview med Glen Campbell, der på en gang skræmmer og fascinerer, bedrøver og bekræfter, at der skal meget til at knække en mand. Glen Campbell udsendte for nyligt det der bliver hans sidste album, og er i gang med det, der skal blive hans sidste koncerter. Der kommer ikke noget comeback, manden har meldt ud, at hans Alzheimers er så langt fremme, at dette er farvel.

Det der fanger mig i interviewet er at hans Alzheimers allerede er så fremskreden, at han ikke er i stand til at huske sin egen alder, hvem han har arbejdet med og hvornår, og alligevel forsætter med at spille. Først tænkte jeg, at det var grådighed på hans vegne fra folkene bag ham, men omvendt når det eneste han har tilbage er musikken, hvorfor så tage det fra ham? Jeg siger tak for sangen, jeg var ikke klar over, at du var så meget mere end bare en rhinestone cowboy, men det kan Elvis, Brian Wilson, Phil Spector, Sinatra og Dino bevidne er løgn.

Glen Campbell - "Wichita Lineman"
 5. december 2011 - Morgenlys.

lørdag, december 03, 2011

torsdag, december 01, 2011

"Jul Igen" med Onkel Dunkel & The Biene Maja Quartet kom heller ikke på Now Christmas i år.