mandag, februar 06, 2012

Selvfølgelig er jeg ganske enig i, at plader skal købes, og selvfølgelig er jeg enig i, at der skal betales for downloads, men Stuart Staples kommer ikke til at kunne smøre et tykkere lag paté på baguetten nede i sin franske residens, fordi jeg punger ud, og betaler en tredjepart en klækkelig sum for Tindersticks gamle (tour?)plade "Amsterdam". Så forleden røg jeg derfor ind på en side, hvor det eneste, der ikke var skrevet med kyrilliske bogstaver var ordene Tindersticks, Amsterdam og download. Jeg undskylder ikke, for det hænder jævnligt, at jeg på denne måde får fat på det ellers ubetalelige og/eller uopdrivelige udgivelser, men jo mere jeg lytter til "Amsterdam", jo mere bliver jeg overbevist om, at den godt kunne være pengene værd.

Koncerten fandt sted på Melkweg i Amsterdam, tilbage i februar 1994, og er en langt mindre poleret oplevelse end Tindersticks med årene er gået hen og blevet. Koncerten blev spillet i efterdønningerne fra udgivelsen af Tindersticks første plade, der var blevet udgivet et par måneder før i november 1993. Setlisten bærer da også svært præg af dette. Syv albumtracks, B-siden fra "Marbles" singlen "For Those", og så en coverversion af Townes Van Zandt nummeret "Kathleen". Højdepunkterne er en vidunderligt tung udgave af "Blood", og en langtrukken udgave af "Raindrops", men pladen som helhed er homogen som bare fanden. Guitarerne er sat til rock, violinerne skratter, trompeterne tunet ind til ulidelig jazz, og dette lag af støj, midt i den sump af blød melankoli, der som en aura omgiver Stuart Staples stemme fungerer helt fantastisk. Man kan begræde, at det næppe bliver sådan på hverken den kommende Tindersticksplade, eller til deres koncert i København til foråret, men jeg vælger, at glæde mig over dette nye indblik i en af mine foretrukne grupper, fra dengang de stadig var unge og fremadstormende.

"Amsterdam" kan erhverves for 50£ + porto på Ebay, eller andetsteds for væsentligt mindre.

1 kommentar:

pter sagde ...

den gad jeg godt høre....