Herfra hvor vi står,
kan vi se os omkring - til alle sider
Det bevæger sig når vi går
det forandrer sig i alle tider.
Ovenstående linjer er fra en af de vel mest ikoniske sange i den danske musikhistorie. ”Herfra hvor vi står” er både titlen på nummeret, såvel som den plade den er taget fra. ”Herfra hvor vi står” er også titlen på den udstilling og det projekt, der ligger til grund for de tre bogbind, jeg har liggende bag mig nu. Alle rigt illustreret med billeder taget af de 14 fotografer, der blev udvalgt til, på tværs af landet med hver deres tilgang til fotografiet at dokumentere et Danmark under forvandling.
Om det er et tilfælde, at sangtitel og udstillingens navn har et sammenfald skal jeg lade være usagt, men linjerne passer godt på fotoprojektet. Vi ser alle sider af det danske land, fra øst til vest, og i by og på land. Og projektet tager blandt andet udgangspunkt i den forandring, der er ved at ske. Hvordan sporene fra den industri, og de landbrug, der har formet vores land igennem de sidste par hundrede år, er ved at blive udvisket, og forsvinder. Som en af bogens tekstmæssige bidragsydere bemærker det ”det er svært for det tilsyneladende unødvendige at finde plads”.
Samtidigt er projektet et tidsbillede på Danmark. Fotografierne er taget i perioden 2008-2009, og hvor forskelligartet en tilgang fotograferne end har haft til projektet, så vidner projektet også om, at Danmark er et lille land med en begrænset variation i sine geografiske udtryk. For Danmark er et lille land. Ingen højdedrag over 171m, kun 43.000km2 landjord, men 7.500km kystlinje. Danskerne udspringer af bønder og kystfolk, og nu er vi ved at finde os til rette som bymennesker. Vandet, byerne, markerne, og vejene, der forbinder det hele fylder godt i projektet. Vi, der befolker Danmark, langt mindre, og som billederne dukker frem, står det også klart, hvor fladt et land Danmark er.
Der er lokale kendetegn, men man er tilgivet, hvis man ikke med det blotte øje kan se om man befinder sig i den østlige eller vestlige del af landet. For mig der bor her, er der både det genkendelige i de steder jeg har været, men også det genkendelige i det danske i de billeder, der er taget steder, jeg ikke selv har besøgt. Projektet romantiserer ikke Danmark, forfordeler ikke egne, men viser et bredt spektre af indtryk, der samlet viser Danmark som Danmark virkelig ser ud. Dette synes jeg er et af projektets største kvaliteter.
Med undtagelse af Peter Brandes, som jeg synes lader kunsten tage overhånd i sine billeder, er der ikke en finger, at sætte på resten af de udvalgte navne. Skal der fremhæves nogen, så vil jeg først og fremmest pege på Joakim Eskildsen, der i en blanding af klaustrofobi og åbne vidder præsenterer den ro, der findes på landet. Kirsten Kleins sort/hvide analogbilleder taler, med deres nærmest skræmmende styrke, for sig selv, og Nicolai Howalts mangeartede bud på, hvad der er det danske grænseland fortjener også stor applaus.
De tre bind, der udgør bogværket” Herfra hvor vi står” er en fantastisk introduktion til dansk landskabsfotografi, og et væld af danske fotografer, og selv uden forståelse for de danske tekster i bogen, er bogen værd at investere i. Billedernes styrke og tematiske samhørighed overflødiggør ord, og står alene uden problemer
Udstillingen ”Herfra hvor vi står” kan opleves i København frem til januar, hvor udstillingen bliver vist på gl. Holtegaard og Sophienholm. Udstillingen har også været vist i Skt. Petersborg, og finder med lidt held også vej til andre steder i udlandet.
(ovenstående tekst er den danske udgave af en tekst, der er skrevet til Urbanautica.com)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar