Det ligger nogenlunde fast, at jeg skal i kirke to gange her til efteråret, men det mere i musikkens end faderens, sønnens og helligåndens navn. 28. september spiller Rebekka Maria & The Hymnboy i Odense Domkirke. Jonas Petersen alias Hymnboy har med Hymns from Nineveh blæst mig væk til flere koncerter, og jeg glæder mig til at høre hans materiale i mere afdæmpede udgaver (men med noget højere til loftet. 28. november spiller Kloster alias min ven Mikael og et ukendt antal medsammensvorne i Sct. Hans Kirke. Koncerten kommer i forlængelse af Klosters kommende plade "Ni Salmer og En Aftensang", der bliver udsendt af VME 15. oktober. Første Nummer fra pladen er sluppet fri. "En Liden Stund" kan høres her, og en session med de to ovennævnte kan høres her.
Pressemeddelelse for "Ni Salmer og En Aftensang"
På det forrige Kloster-album, The Waves and Winds Still Know His Voice, beskæftigede sangskriver Mikael R Andreasen sig primært med tekster af den britiske middelalder-mystiker Julian of Norwich. På det nye album, Ni salmer og en aftensang, som er indspillet både i Norge og i Danmark fra 2008-2012, har han kastet sig over udvalgte salmetekster fra Den danske salmebog. Salmetekster af blandt andet Grundtvig, Ingemann og H.C. Andersen som Mikael R Andreasen har skrevet nye melodier og musik til.
Som på tidligere Kloster-albums er det musiske udtryk fortsat en dragende og skønhedssøgende form for pastoral folk, og traditionen med at invitere en lang række personer til at deltage på Kloster-indspilninger holdes i hævd med hele 26 medvirkende på den nye plade.
Mikael R Andreasen og Solrun Stigs vokaler står som det primære omdrejningspunkt på en plade, der blandt de 26 medvirkende også tæller bidrag fra folk som Sarah Hepburn, Jonas Haahr Petersen (Hymns from Nineveh), Rebekka Maria Andersson (RebekkaMaria), Jonas Munk (Causa Sui, Manual), Jakob Brixen (Mechanical Bird), Emil Nikolaisen (Serena Maneesh), Andreas Brixen (BodeBrixen), Christian Møller Blæhr (Salli Lunn), Mikkel Elzer (Shiggajon), Magnus Majmon Olsen (Elektronavn Sacred Songbook), Jan Johansen (Ring Them Bells) og forfatteren Jeppe Brixvold.
At vælge at bygge en plade op omkring noget så umiddelbart usexet som salmetekster kan ses som udtryk for en litterær nysgerrighed for tekster, der i årevis har været en del af dansk kulturarv, men det skal lige så meget ses i et lys, som Mikael R Andreasen formulerer på følgende måde: ”Jeg er opvokset i en kirkelig tradition, der har været præget af rigtigt mange sange skrevet i et til tider grænsende til pinligt, eller i hvert fald fattigt sprogbrug, og mange af disse, opdager jeg nu, fantastisk skrevne salmetekster har været relativt ukendt land for mig. Bortset fra salmen ”Påskeblomst, hvad vil du her?” kender jeg stadig ikke originalmelodien til nogen af de tekster, jeg har sat ny melodi og musik til. Men de taler til min tro, til min tvivl og til min undren, og de skaber noget håbefuldt i mig. På et andet plan kan pladen ses som en trodsig reaktion mod den tendens, der for tiden synes at være i dansksproget populærmusik til, at sangtekster nærmest har et 1:1 forhold mellem udtryk og indhold.”
Kloster er i lighed med bl.a. Hymns From Nineveh, Mechanical Bird og RebekkaMaria et musikalsk bekendtskab som bekender sig til den kristne tro, men på en forfinet, stemningsmættet og nærmest indre søgende måde. Samtidig er Kloster ikke en del af en såkaldt ”kristen scene”, men har dybe rødder i indierock– og folk miljøet, og er sågar blevet rost til skyerne af David Tibet fra den legendariske og mystiske engelske ”apocalyptic folk”-gruppe Current 93.
Ni salmer og en aftensang er cirka 48 minutters imødekommende eftertænksomhed og udkommer på VME d. 15. oktober, 2012.
”Ni salmer og en aftensang” er Klosters femte regulære album. Ud over intensivt arbejde med nærværende album har Kloster de seneste par år spillet en lang række koncerter i Danmark, Norge og Sverige. Koncerter i mange forskellige setups og som ud over normale spillesteder og Roskilde Festival 2011 blandt andet har fundet sted i en grotte nord for polarcirklen, i en skov, på et galleri, i et fyrtårn, i en kirke, i en boghandel, i private hjem og på en vinduesfabrik i Norge hvor amerikanske Sufjan Stevens var en del af Kloster-kollektivet. Siden 2001 har 43 personer medvirket på Kloster-indspilninger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar